Co vlastně jíst? Můj pohled, který mi pomohl

Už jste si někdy položili otázku, která zní naprosto hloupě, ale přitom je to vlastně základní otázka přežití: “Co vlastně mám jíst?” Jestli Vám totiž nebývá po jídle dobře, trápí vás nadýmání, zácpa, průjmy, nemáte dostatek energie, trápí vás bolesti hlavy, kloubů, jste slabí, nesoustředění a nebo máte pocit, že po každém jídle přibíráte, tak by Vás to mělo zajímat.

Já jsem tuto otázku řešil před několika lety a chci vám napsat svoje zkušenosti. Vyřešilo se u mě totiž hned několik problémů, které mě předtím trápily a zjistil jsem, že tento způsob, po kterém mi je dobře, není tak složitý, jak se na první pohled zdá. Může ho totiž praktikovat každý a už jsem tím “nakazil” několik desítek tisíc lidí, takže věřím, že i vám může pomoci.

V čem je největší problém? Věříme extrémům, řídíme se jimi a nehledáme souvislosti, které by dávaly smysl

Co si představíte pod slovem “dieta”? Předpokládám, že kopce, hory, kýble ovoce a zeleniny. Pod slovem hubnutí si představí asi většina lidí hodiny strávené v posilovně a fitnessky, které mají pas jen trošku širší než moje lýtka. (Mám normální lýtka). Dnešní ideál krásy – už je tedy jedno, že mají všechny silikony, ale asi nový trend nebo co. Potom se doma podíváte do zrcadla a zjistíte, že vypadáte fakt hrozně a buď musíte začít jíst tuny ovoce a zeleniny a nebo si koupit permanentku do posilovny minimálně na 10 let. Protože od těchto “ideálů” máte daleko a máte pocit, že se oni snad narodili na jiné planetě. K tomu se doslechnete, že musíte počítat kalorie a pít každé ráno šťávu z citronu, medu a zázvoru, která Vás přesně za 25 hodin 37 minut a 5 vteřin zbaví přesně 1,1 cm tuku na vašem břiše. Byl jsem v tomto kolotoči několik let a přinesl mi jedině tak obezitu s nadváhou přes 25 kg. Všude kolem nás se totiž šíří bludy, které nám tak akorát blbnou hlavu.

Nedělejte stejnou chybu jako já

Albert Einstein kdysi prohlásil:

Definice šílenství je, dělat stejnou věc pořád dokola a očekávat jiné výsledky

Sám jsem si prošel různými dietami, vyzkoušel jsem nízkosacharidovou dietu, tukožroutskou dietu, různé způsoby stravy bez sacharidů, i způsoby, kdy jsem jedl jen zeleninu a to obrovské porce a nejedl sacharidy. A výsledek? Ze začátku úbytek na váze, potom váha začala stagnovat, potom nedostatek energie. Za pár dní ztráta motivace a opět konec s veškerou snahou. Potom jojo efekt, přibrání zhubnutých kg a opět vše v háji. Tudy cesta nevede.

Pákový efekt v hubnutí – pár věcí, které dokážou změnit fungování těla

K tomu, abych vyřešil u sebe problémy s nafouklým břichem, špatným vylučováním, nadýmáním a nedostatkem energie – mi stačily 2 věci – vysadit cukr a přestat jíst cokoliv s bílou moukou. Pokud máte stejné problémy a podíváte se na to, co za den sníte, tak zjistíte, že veškeré potraviny, které konzumujeme obsahují hlavně cukr a mouku. Mimochodem většina kuchařek je založena právě na těchto 2 surovinách. Tyto 2 složky nám ale nyní v kombinaci s nedostatkem pohybu a sedavým zaměstnáním škodí více než v dřívějších dobách.

Další důvod mých problémů byl nedostatek vlákniny. Stačí v tomto případě sníst 1-2 kusy ovoce denně a k tomu si dát ke každému jídlu zeleninu. Ne kýble, ale aby tam byla. Pokud se stravujete nyní špatně a míváte zácpy nebo Vás nadýmá, je problém v nedostatku vlákniny. Pokud ji přidáte, dojde k přirozenému čištění střev, proto vás chvíli nadýmání může trápit i více, ale to se za pár dní až nějaký ten týden úplně srovná.

Tyto 3 věci samy o sobě vám změní zažívání, dodají energii a během pár dnů už začnete pozorovat výsledky. Většina lidí mi píše, že se jim hned spravilo zažívání, mají více energie, lépe spí, nemají chuť na sladké a u těch, kteří mají nadváhu, dochází k hubnutí.

Jaký si zvolit režim, abyste nebyli otroky vaření

Základní věc, která mě zajímala, bylo – naučit se stravovat tak, aby to bylo udržitelné!!! Zapomeňte tedy na diety – jakékoliv, obzvláště na ty nízkosacharidové. I když krátkodobě snižují nadváhu, dlouhodobě taky přináší JOJO efekt. Když nepřišel po měsíci, přijde do roka. Je to zkušenost nejen má, ale mnoha lidí. Tělo si moc dobře pamatuje, kdy jste mu omezili přísun živin a proto si po nějaké době žádá živiny zpět.

Já jsem si našel způsob, který mi přijde naprosto ideální!

Omezuji cukr a bílou mouku. Snažím se jíst zeleninu, abych měl dostatečný přísun vlákniny. Podařilo se mi častějším jídlem rozjet metabolismus – proto si mé tělo žádá jídlo každé cca 2-3 hodiny. Hubne a zpětně nepřibírá. Dávám si i běžná jídla – rozuměj z nezdravé kuchyně – jako řízek a bramborová kaše, svíčková, bůček, pečená žebra, ale tato jídla nejím pravidelně. Dopřeju si je jednou za týden. Tedy se nijak zvlášt neomezuju! Každé omezování totiž ve Vaší hlavě vytvoří blok, že něco držíte, že se o něco snažíte a že teď a tady musíte hubnout! To je typické nastavení lidí, kteří drží diety a nedaří se jim. Musíte na to jít čistou hlavou – pohodička, klídeček, lehárko.

Další zásadní věc – Dej tělu to, co potřebuje a pochutnej si!!!

Teď se dostaneme k tomu základnímu – co tedy vlastně jíst? V mých knížkách mám vypsané všechny potraviny, které jsem jedl a jím i nyní. Když to shrnu – jím potraviny, které mají živiny. Které obsahují něco, co mé tělo může využít. Když se podíváte na složení rohlíku zjistíte, že je tam nějaký tuk, cukr, sůl, mouka a vzduch…energie nula, nula, nic! Žádná vláknina, žádné bílkoviny – jsou to prázdné kalorie. Naproti tomu, když se podíváte na nějaké zdravější pečivo – tedy žitné např. se slunečnicovými semínky, tak zjistíte, že taková potravina obsahuje jak hodně vlákniny (o které rohlík neslyšel ani v pohádce), dále tam najdete bílkoviny, zdravé tuky ze semínek a tato kombinace dokáže tělo zasytit.

Další šílenou potravinou jsou některé ovocné jogurty. Často se prezentují jako ty, které jsou pro štíhlou linii a mají 0 % tuku. To je sice pravda, ale místo toho obsahují kopec cukru. tedy opět pro nějaký dobrý pocit nepoužitelné.

A taky bychom mohli pokračovat v tom, co tělu nic nedodá. Nyní o tom, co tělu něco dodá.

A tím jsou komplexní potraviny jako výrobky z ovsa, žitné výrobky, rýže, brambory (i sladké brambory), maso v jakékoliv podobě, ryby, mléčné výrobky – s přiměřeným obsahem tuku, vajíčka!!!, zelenina a částečně ovoce. Toto je náhled potravin, které jím nejčastěji. Možná byste čekali, že pro hubnutí budete potřebovat nízkotučné jogurty, koše ovoce a vše jíst bez přílohy a pečiva – a to je právě ten největší omyl, proč mnoho lidí nehubne!!!

Vymyslel jsem si vlastní recepty, které jsou snadné a rychlé

Protože na internetu jsou tisíce receptů, ale pro mě je většina nepoužitelných. Jsou totiž moc složité a z potravin, které se špatně shání. Vařit různá jídla pro mě i celou rodinu se mi teda nechtělo. Tak jsem si vymyslel svoje recepty – vyvážené, chutné, z běžných surovin. Vždy to od oka odhadnu a oblíbil jsem si několik z nich (v mých knížkách najdete všech 150). Tímto způsobem nepočítám kalorie, jím pravidelně, nemusím vařit dvakrát, protože to jí všichni a chutná jim to a držím si váhu. Podařilo se mi tak sundat i těch 27 kg a přitom jen jím. Občas si nějakou tu zeleninu pokřupete, to zas jo. Ale salát na večeři a ovoce na svačinu – opravdu nejím. Nedává to smysl – nezasytí a hubnutí nepomůže.

Základní omyly ve stravování, které by mělo vést k hubnutí

Nejčastějí chyba je v omezování čehokoliv. Hodně receptů i na internetu je založeno na tom, že se kombinuje jen zelenina s masem a nebo zelenina se sacharidy. A nebo ovoce s jogurtem. Případně ještě horší varianta – ovoce samotné. Případně zelenina samotná.

V této chvíli moje řádky některé z vás nadzvedly ze židle, protože s tím nesouhlasíte. Vysvětlím vám svou zkušenost, kterou jsem si sám zkusil i mi jí psalo ve zprávách už mnoho žen, které tento problém mají.

Nejčastější chyba je, že většina lidí považuje za správnou (zdravou) stravu tu, která obsahuje jen ovoce a zeleninu. Jenže zrovna tyto 2 složky nedávají tělu potřebné kalorie a i když zelenina i ovoce mají hodně vitamínů, tak pro dostatečné vyživení těla to mnohdy nestačí. Proto se můžete stravovat na první pohled zdravě, ale bohužel nevidíte výsledky na váze.

Naše tělo totiž potřebuje určitý poměr živin, které využívá na zachování základních funkcí. Není potřeba tyto živiny počítat. Je potřeba jen znát princip.  Když budete jíst málo= svačina(ovoce), oběd (maso, zelenina), svačina (jogurt), večeře (salát), na první pohled se může zdát, že jíte extrémně zdravě. Což možná je i pravda. Ovšem jíte taky extrémně málo a možná máte i pocit, že když byste jedli více, tak hned přiberete. Je taky dost možné, že máte nadváhu a kila nechtějí za žádnou cenu dolů. Dokonce mi toto psala i jedna cvičitelka aerobiku. Má podobnou stravu, denně cvičí i 2 hodiny a má 15 kg nadváhu. Jak je to možné? Málo jídla a tělo si vše drží do zásoby.

Tedy pokud jíte málo, jíte jen hodně zeleniny, ovoce a nevidíte výsledky, tak musíte do stravy přidat bílkoviny, sacharidy i tuky a jíst jídla, která mají tento poměr vyvážený. Je to jeden z mnoha principů, který mi pomohl vyřešit doživotně nadváhu.

Kdy můžete čekat výsledky?

Počítejte s tím, že si každé tělo zhruba 14 dní zvyká na novým způsob stravování. Tedy během této doby nemusíte vidět absolutně žádné výsledky, protože tělo čeká, co na něj zase zkoušíte. Potom se začně tělo pročišťovat a naprosto přirozeně se začne zbavovat tuku, který mu je na nic. Vykašlete se na neskutečné příběhy lidí s neskutečně vytesanýma postavama. Neříkám, že všichni, ale měl jsem tu čest se s pár takovými bavit a asi byste byli zklamaní, že ne vše je tak křišťálově čisté, jak se na první pohled zdá. Jeďte si to svoje.

Ideálem ženy není vychrtlina! Ideál ženy je tam, kde se VY cítíte dobře. Tam musíte začít. Takže počítejte s tím, že jde o to, abyste se každý den cítila dobře, fajn si pochutnala, měla čistou hlavu, těšila se z maličkostí a potom i ty posuny budou rychlejší.

Mně zhubnutí 27 kg a 33 cm v pasu trvalo zhruba 12 měsíců. Měl jsem během té doby nějakou pauzu asi 3 měsíce. Tedy reálně je možné zhubnout přirozeně bez JOJO efektu asi 3 kg za měsíc. Bez toho, aby někdy nastal JOJO efekt.

Pokud by Vás zajímaly všechny mé principy, ze kterých jsem tady něco málo uvedl, tak jsem o mém příběhu, hubnutí a stravě napsal 2 knížky. V obou najdete dohromady 150 vyvážených jídel z běžných potravin. První kniha (Břicháč Tom) byla už 5 x vyprodaná během 6 měsíců a koupilo si jí přes 25 tisíc čtenářů. Nyní je na skladě posledních pár stovek kusů. Druhá kniha (Rychlovky a chuťovky Břicháče Toma) je aktuálně mezi nejprodávanějšími knihami mezi kuchařkami a vyšla taky v omezeném nákladu. Je to kuchařka úplně jiná, než běžně znáte. Třetí kniha (Břicháč Tom a Lucie) uzavírá celou sérii a tentokrát v ní najdete celou řadu receptů od snídaní po večeře, úžasné recepty pro mlsouny, slavnostní menu i vánoční cukroví. Je skvělým dárkem pro všechny, kteří chtěji vařit zdravěji, jednoduše a rychle. Knížky mají i v knihkupectvích – těch dobrých:-) Můj web: www.brichactom.cz